Tips
voor de camper (deel 1:beginners)
Net een camper aaangeschaft? Aan het dubben of het
wat voor u is? Voor het eerst een gehuurd? Hier dan enkele tips waar u vooral
in het begin op moet letten.
Voorbereiding:
Een goede start begint met een grondige kennis
van de camper. Een eerste (proef)rit is snel gemaakt, maar dan kent u
de camper nog niet. Afhankelijk van de staat kan er onderweg heel wat
misgaan. Wie een (vaak nieuwe) camper huurt, mag er op rekenen dat alles
perfect werkt. Maar hoe ouder de camper wordt, hoe meer kleine gebreken
er kunnen komen. De camper bestaat immers uit meer dan een auto met wat
meubilair. Weet u waar de zekeringen zitten en of er reservezekeringen
zijn? Hoe de watervoorziening werkt en de verwarming? Hoe moest de koelkast
ook al weer op gas? Etc. genoeg zaken om je even in te verdiepen. We geven
achtereenvolgens enkele tips.
1. Leer de camper grondig kennen. Weet waar elk
onderdeel voor dient. Zorg dat je alles weet te vinden en weet hoe het
werkt of waarvoor het dient.
2. Berg alle papieren aangaande het technische
gedeelte van de camper (evenals extra voorzieningen e.d.) in een map op.
Hetzelfde geldt voor verzekeringspapieren e.d.
3. Zorg dat de exacte maten van de camper bekend
zijn en schrijf deze op een klein blaadje dat onder handbereik is (bijv.
achter de zonneklep). Met name breedte en hoogte zijn de maten waar men
onderweg ineens van moet weten: kan ik hier doorheen of onderdoor? U zult
niet de eerste beginneling zijn die met schade aan het dak thuiskomt.
Let bij de breedtemaat m.n. op de spiegels en de luifel. Let daar vooral
ook op bij het achteruitmanoeuvreren. Ook hiervan geldt dat menigeen goed
in de achteruitkijkspiegel keek, maar niet had opgelet dat de luifel net
iets breder was. En even een boom die iets schuin helde, een gekraak en
het is gebeurd!
4. Zorg dat er altijd enig gereedschap aan boord
is. Wie a-technisch is moet zich enige vakkennis zien eigen te maken.
Een deurtje dat niet meer lekker loopt, een fietsendrager die niet helemaal
naar behoren werkt, een lekkende wasbak, een schroef die wat losgetrild
is en noem maar op, het kan allemaal voorkomen. Zelf heb ik een behoorlijke
diversiteit aan gereedschap bij me, zodat je nooit voor verrassingen komt
te staan. Zelfs een simpel stukje kleefband of ijzerdraad heeft me al
eens uit de brand geholpen. Een speciale bak aan boord waarin alles zit
is erg handig.
5. Reservesleutels, reservelampen (voor de auto)
en reservezekeringen (voor zowel auto als camper) aan boord zijn een vanzelfsprekendheid.
6. Afhankelijk van hoe compleet de gekochte of
gehuurde camper is, is het goed op de volgende zaken te letten:
- voor elektra-aansluitingen moet een voldoende lang snoer aanwezig zijn.
Een extra snoer is niet overbodig. Vaak kan men een gewone Nederlandse
stekker gebruiken, maar evenvaak is er een speciale campingaansluiting.
Het beste is een kabel te hebben met daarbij nog een kort verlengstukje
voor overgang van NL-stekker naar campingstekker (de ronde driepolige).
- voor het tappen van water is een slang niet overbodig. Daarbij horen
ook weer een paar verloopstukjes (Gardena) om die slang overal te kunnen
aansluiten (er zijn smalle en bredere schroefmonden aan kranen). Voor
gewoon drinkwater gebruiken we nooit het water uit de tank. Een extra
jerrycan voor zo'n 5 ltr wordt gebruikt voor koffie e.d. Flessenwater
gebruiken we als drinkwater.
- wanneer de slang gebruikt wordt om de tank te vullen deze altijd even
laten doorlopen. Bovendien bij openbare waterslangen oppassen. Het einde
van de slang moet eigenlijk eerst schoongemaakt worden met een chloordoekje.
- om de camper horizontaal te kunnen plaatsen is een kleine waterpas erg
handig. Bovendien zijn er speciale blokken die onder de wielen gelegd
kunnen worden, zodat de camper zoveel mogelijk horizontaal komt te staan.
Inrichting:
De inrichting is natuurlijk heel persoonlijk. Wat
neem je wel/niet mee. Wie langer met een camper onderweg is leert hoe
steeds meer zaken dubbel aanwezig zijn, d.w.z men heeft die thuis maar
ook in de camper. Dat voorkomt dat je steeds je halve huis moet leeghalen
en/of de helft vergeet. Na vele jaren camperen hebben mijn vrouw en ik
een techniek ontwikkeld, waardoor we in enkele uren de camper inrichten
en klaar voor vertrek zijn. Alleen wanneer hij pas uit de winterslaap
komt is er meer werk nodig. Enkele algemene tips:
1. In de winter(stalling) moeten de watertanks
leeg zijn (i.v.m. bevriezing) en de huishoudaccu('s) en gastanks verwijderd
(i.v.m. de stallingsverzekering). De huishoudaccu moet tijdens het bewaren
in de winter wel regelmatig bijgeladen worden, zo nodig op een druppellader.
Let ook op de camperaccu!
2. De watertank kan een bron van vervuiling worden.
Daarom is het goed deze minstens een maal per jaar grondig te reinigen.
Vul de schoonwatertank met water, gooi er een paar bruistabletten (steradent)
in en laat deze enige tijd staan. Spoel de leidingen door, door de kranen
open te zetten en dit via de vuilwatertank weer weg te laten lopen.
Een zelfde cyclus kan dan gedaan worden met chloor toegevoegd. Daarna
moet de tank met schoon water gespoeld worden, tot er geen chloor(lucht)
meer aanwezig is.
3. Zorg dat je handigheid krijgt in een goede
inrichting van de kastjes. Hierbij moet er op gelet worden dat wanneer
er na het rijden een kastje geopend wordt, de inhoud niet door het rijden
zodanig is verschoven dat alles naar buiten valt.
4. Plastic servies lijkt natuurlijk erg gemakkelijk
in gebruik en schokbestendigheid, maar een wijntje uit een plastic glas
is niet te drinken en ook eten van een wegwerpbord is na de derde keer
niet prettig. Goed servies is daarom van belang, maar let daarbij wel
op de wijze waarop dit weggezet kan worden. Mijn vrouw heeft voor bekers
en glazen handige bakken gemaakt (zie de foto's) die gerammel en schade
voorkomen.
Eerste trips
Na alle voorbereiding en inrichting volgt dan ongetwijfeld
de eerste en hopelijk volgende rit. Wie een klein stadsautootje gewend
is, zal hevig moeten wennen aan het gevoel van een auto van het formaat
bestelbus. De draaicirkel is groter, evenals de remafstand. Daar moet
je in het begin terdege op letten. Bij het nemen van bochten merk je al
gauw dat deze wagen anders stuurt. Let goed op de spiegels en de stoepranden,
die bij de eerste wat te korte bochten al snel worden genomen. Een paar
standaardtips:
Wen aan een standaardprocedure bij het wegrijden.
1. Binnen in de camper moeten alle kastjes gesloten
zijn, de losse spullen weggeborgen of zo geplaatst dat ze niet slingeren
kunnen. Na een tijdje rijden merk je vanzelf waar je niet voldoende
op gelet hebt. Vergeet ook de toiletruimte niet.
2. Staat de koelkast weer in de goede stand?
D.w.z. de schakelaar voor 12 V moet weer 'aan' staan en de gastoevoer
gesloten. Zorg ook dat de deur van de koelkast weer op slot zit, want
bij de eerste bocht alle restjes over de vloer is ook niet prettig.
3. Zijn alle dakluikjes en ramen gesloten? Antenne
- voor zover aanwezig - naar beneden? Deuren gesloten en het opstapbankje
(voor zover aanwezig) binnen? Uiteraard zijn de oprijblokken (voorzover
gebruikt) ook weer opgeborgen.
4. Vervolgens zetten we ons achter het stuur
en kijken voor we de sleutel omdraaien in de beide spiegels. We zullen
niet de eerste zijn die aan de ene kant alles hebben opgeruimd, maar
met het netsnoer in de wagen of een klepje open wegrijden.
Wanneer je deze procedure een paar keer hebt gedaan, zul je merken dat
het als vanzelf gaat. Hoewel iedereen er een keer achter komt dat er
toch nog een luikje openstaat (je ziet ze nogal eens zo rijden, of met
de antenne omhoog) leer je zo wel op een goede manier de veiligheid
en het behoud van de camper te waarderen.
Onderweg
Een camperaar houdt van de vrijheid. Hij is echter
geen vrijbuiter die doet wat hij wil, maar kent zijn verantwoordelijkheid.
M.n. in respect t.o. de schepping. Het is een bekend probleem dat nieuwe
overnachtingsplaatsen met veel mooie woorden werden geopend, en na een
jaar weer gesloten moesten worden omdat enkele camperaars op die vrije
plekken er een rotzooi van maakten, de boel kapot achterlieten e.d. en
het daarmee verziekten voor de ander. Camperaars zoeken elkaar altijd
weer op en leggen makkelijk contacten. M.n. op overnachtingsplekken zie
je ze steeds weer bij elkaar staan. Vandaar ook de gewoonte om onderweg
elkaar te groeten, althans op de tweebaans-wegen. Hoewel er altijd stugge
lieden zijn die geen vinger verroeren en elk contact mijden. Enkele tips
om onderweg op te letten:
1. Zorg dat alle afval op de juiste wijze wordt
verwerkt en laat nooit ergens vuilnis zomaar achter. Vanzelfsprekend
wordt afval ook niet zomaar naar buiten geworpen. Het afvalwater behoort
op de juiste plekken geloosd te worden. Er zijn inmiddels heel veel
plekken in binnen- en buitenland waar de camper wat dat betreft verzorgd
kan worden. Men dient wel over informatie te beschikken waar deze plekken
zijn. Veel is tegenwoordig daarover te vinden. Boeken (NKC, Womo, facile-en-route),
maar ook veel websites geven digitale informatie (bijv. De
Hoekies of speciale Apps voor de smartphones).
Hetzelfde geldt voor het chemische toilet. Hoewel het de vraag is in
hoeverre met chemische middelen gewerkt moet worden, er zijn ook biologische
middelen en zonder gaat het ook.
2. M.n. bij grote buitenlandse reizen moet men
er handigheid in krijgen om op tijd te letten op de verzorging van de
camper: schoonwater vol, vuilwater leeg, WC leeg en voldoende energie
in de huishoudaccu. Met een tweede huishoudaccu parallel en nog een
zonnecollector op het dak plus een omvormer naar 220 is men van alle
gemakken voorzien. Wie een omvormer laat inbouwen doet er goed aan een
sinusvormige te nemen. De andere omvormers geven een blokvormige spanning
af en daar kunnen bijv. sommige opladers niet tegen! Een eenvoudige
gewone huishoudaccu is voldoende voor het gewone licht en de waterpomp,
maar daar doet men niet teveel extra mee, tenzij men elke avond op een
camping gaat staan.
3. Veel niet-camperaars denken dat je een probleem
hebt met de boodschappen. Nog afgezien van het feit of u een fiets mee
hebt om boodschappen te kunnen halen, is een camperaar een trekker die
onderweg is en daarom ook onderweg op tijd de boodschappen doet. Hoewel
het wel vaak een parkeerprobleem is om je camper ergens neer te kunnen
zetten... De vakken zijn meestal niet op de lengte berekend. Gaat u
in een warm land even boodschappen doen, vergeet dan niet de koelkast
tijdelijk op gas over te schakelen. De ijsblokjes zijn anders in no-time
ontdooid!
4. Wie langer onderweg is moet niet vergeten
dat de camper een auto is. D.w.z. let ook op de toestand van de auto:
oliepeil, bandendruk, water ruitensproeier etc. Controleer de verlichting
nog eens.
KORTOM
Na deze tips alleen nog een fijne reis toegewenst!
Op de pagina tips voor gevorderden volgen nog meer tips. En voor nog ontbrekende
tips houd ik me aanbevolen
! Voor de PDF-file hier
even rechtsklikken en 'opslaan als'
|