Tips voor de camper (deel 2:gevorderden)

(De homepage vindt u op: Opstapkip - Camperreizen. Voorzover u van elders hier gekomen bent)


TECHNIEK

Een beetje handigheid kan geen kwaad. Wanneer de camper al een aantal jaren telt zijner altijd wel kleine dingetjes die kapot gaan. In een van de kastjes hebben we alleen maar zaken staan die voor het technisch goed functioneren zijn. Een bakje met schroefjes, boutjes e.d., een bakje met kleefband, spanband, elastiek en wat u maar meer denkt dat handig kan zijn. Een bakje met reservezekeringen, of met alle onderdelen die met bijv. het aansluiten van de slang te maken hebben. In het gedeelte waar de boiler staat heb ik een speciale bak (aan de wand geschroefd) voor al het gereedschap. Ook een multimeter (voor het meten van spanning) behoort standaard tot de uitrusting.
Handboeken, beschrijvingen, garantiebewijzen van alle onderdelen of later bijgeplaatste of vervangen onderdelen
worden in een aparte map bewaard.
Voor wat verder de techniek rondom de camper betreft hebben we nog een verzameling links naar andere sites aan het verzamelen. Zie menu/campertips/reis- en campertips.



HANDIGE TIPS

- Paperassen: Voor de veiligheid is het zaak tijdig (thuis) kopiën te maken van paspoorten, rijbewijzen etc. Hoewel ze veilig worden opgeborgen en bewaakt kan er van alles gebeuren. Zorg voor een e-mailadres dat u overal bereiken kunt (hotmail, gmail) en stuur daar van tevoren uw kopiën als bestandje (bijv. een .jpg bestand) naar toe. Dit adres kan het eigen mailadres zijn dat via webmail benaderd kan worden (weet u inlognaam en wachtwoord?) of een hotmail- of soortgelijk adres. Het is dus zaak dit tevoren goed te regelen.
- Water: een slang heeft u vast aan boord. Kunt u die overal aansluiten? Gardena heeft de nodige tools om zowel voor kleine als grote aansluitingen de slang zo aan te klikken. Even e.e.a. uitproberen! Zo is er meer te verzinnen. Bijv. een trechter voor het vullen via een jerrycan, flessen. Dit omdat er soms een kraan is waar geen slang op past. We hebben een 5-liter kan aan boord waarin we water hebben voor koffie e.d., flessenwater om puur te drinken en een grote tank (100 ltr) voor de rest.
- Electra: Behalve de interne voorziening (huishoudaccu('s), zonnepaneel, omvormer moet er ook een voorziening zijn voor aan de paal. Een extra verlengsnoer is daarbij handig. Houd er rekening mee dat er de ene keer een gewoon stopcontact is, de andere keer de speciale campingaansluiting. Zorg voor reservezekeringen voor de interne voorziening. Zo mogelijk is een universeelmeter aan boord handig. Wanneer een zonnepaneel aanwezig kan het onderweg gebeuren dat de camper ergens heeft gestaan waardoor het paneel vervuild is. Goed om af en toe te checken.
- Schoonmaken: Voor de ramen altijd een aparte spons gebruiken. Nooit een waarmee de camper ook gedaan is. Daar blijft n l. altijd zand in achter. Vandaar uw lichte krassen! Ook geen afwasmiddel op kunststoframen. Gewoon water.
- Schoonmaken schoonwatertank: Steradenttabletten (4 per 100ltr) zijn een goede oplossing. Laat ze een tijdje in een volle tank staan, verbruik daarna regelmatig enkele keren water uit alle kranen, zodat ook de leidingen vol worden. Ook een handmatige schoonmaakbeurt van de binnenkant van de tank en de slangen die erin uitkomen is aan te bevelen om algengroei tegen te gaan. Anderen gebruiken bijv. glorix (25cc. per 100 ltr water) of andere chemische middelen. Deze zijn natuurlijk agressiever en bovendien kan het water de smaak behouden. Overigens gebruiken wijzelf nooit tankwater voor drinkwater, zelfs niet voor koffie en thee. Ook schoonmaakazijn is aan te bevelen, dan kan ook gelijk de boiler meegenomen worden.
- Schoonmaken vuilwatertank: doe een handje soda of steradent tabletten in elke afvoer, een litertje water (heet) er achteraan en een kwartier laten staan. Even rondrijden of doorspoelen met ander water. Lozen.
- Schoonmaken toilet: Een half kopje schoonmaakazijn met een theelepe afwasmiddel of biotex
- Schoonmaken boiler: Gebruik wijnazijn om de boiler te ontkalken. Gebruik de watertoevoer om het product in de boiler te brengen. Laat het product inwerken en spoel de boiler vervolgens grondig met schoon water door. Andere producten, in het bijzonder chloorhoudende, zijn niet geschikt.
- Campervriendelijkheid: De discussie is op veel plekken of campers wel of niet getolereerd worden. Over camperplekken is in een gemeenteraad o.i.d. veel gediscussieerd. Belangrijk is dat een camperaar dan ook een positief beeld achterlaat, zodat anderen overtuigd worden van het belang van camperplekken. Op een site zag ik hoe iemand eigen visitekaartjes gemaakt had, die men bij de plaatselijke middenstand af gaf om te laten merken hoe de camperplek gewaardeerd werd. Een tip ter navolging!
- Indeling: Iedere vaste camperaar krijgt vanzelf wel bepaalde indelingen. Aan te bevelen is om in de zog. garage een paar opklapbare boxen te plaatsen waar allerlei zaken overzichtelijk opgeborgen kunnen worden. Kleine prullen (elastiekjes, touwtjes, ijzerdraadje, kleefband, batterijen, zekeringen...) in een goedkope platte verdeeldoos. En altijd heb je vlug bij de hand wat je zoekt.
- Braden/grillen: Graag wil je wel eens wat lekkers maken in de zomer. Maar een comlete barbeque meenemen is nogal plaatsrovend. Bovendien mag je niet op iedere plek dit open vuur gebruiken. Ook een gasbarbeque neemt veel plek in. We hebben zelf een Party-grill. Werkt met een kleine gasbus. Je kunt er op koken, maar met een bijbehorende plaat erop ook grillen en braden. Ook een kleine combi-gril van Nova (laag wattage, compact,
kleine plaatjes zijn snel afgewassen, je kan er nog wafels mee bakken, toast maken
- Koelkastbrander: Met enige regelmaat (toch wel eens per twee jaar) moet de brander van de koelkast schoongemaakt worden. Een beetje handige techneut kan dat zelf. Onder deze link vindt u een goede stap-voor-stap beschrijving ervan.

WINTERGEREED

Binnenstalling:
- De meeste campers staan gedurende de winter in de stalling. Daarbij moeten een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen worden. We zetten er een aantal op een rijtje:
- De watertanks moeten leeg zijn (i.v.m. bevriezing) en de huishoudaccu('s) en gastanks verwijderd (i.v.m. de stallingsverzekering). De waterleidingen leeg maken. Bij de boiler ook de winterafsluiter open zetten (veiligheidssluiting, die ook opengaat als de spanning wegvalt).
- De huishoudaccu moet tijdens het bewaren in de winter regelmatig bijgeladen worden, zo nodig op een druppellader. Let ook op de camperaccu! Bij een niet gesloten accu de doppen losschroeven. Eerst de accu aan het laadapparaat en vervolgens pas het laadapparaat aan het net.
Losmaken van de accu: eerst de - en dan de +. Vastzetten: eerst de + en dan de -. Wie ook nog de zuurgraad kan/wil controleren: 1,29 kg/l=100%, 1,20 kg/l=50%. Dit alles bij 20° C. Beneden de 1,24 kg/l wordt aangeraden bij te laden. Bewaar de accu's uiteraard vorstvrij.
- Wat je ook kunt doen is de accu via een schakelaar gewoon helemaal loskoppelen van het 'binnennet'.
- Bandenspanning checken en verhogen tot de maximum koude druk
- Raamrubbers met glycerine of talkpoeder insmeren.
- Handrem niet aantrekken, versnelling in vrij. Wel keggen voor en achter de wielen leggen
- Toiletringen inspuiten met siliconenspray. Schuif open laten staan
- Ramen in tochtstand
- Vochtvreter of kattenkorrels (in wasteiltje bijv. neerzetten) aanbrengen (eigenlijk niet nodig als er voldoende ventilatie is). Er wordt wel gezegd dat als ramen en luiken op een kier staan er voldoende ventilatie is en vochtkorrels overbodig zijn, maar de ervaring leert dat dit niet helemaal opgaat!
- Kastkleppen en -deuren zo mogelijk open of op kier (ook toiletruimte)
- Dakluik deels open (en afsluiten zodat er geen vogels naar binnen kunnen)
- Koelkastdeur in tochtstand zetten

- Brandstoftank vol (voorkomt condens en anti-roest)
- Let op antivries in koelvloeistof en ruitenwisserreservoire. Het kan in de stalling ook vriezen!
- De rolgordijnen niet naar beneden doen. De veren staan dan te lang in gespannen toestand.

Buitenstalling:
Je kunt de camper natuurlijk ook bij huis stallen. Let dan vooral ook nog op het volgende:
- Niet onder bomen zetten
- Wanneer een hoes gebruikt wordt moet deze kunnen ademen. Ik zou het echter nooit doen, want door tocht en wind kan de hoes gaan schuren.
- Als de camper buiten staat de rolgordijnen daar naar beneden doen, waar de zon naar binnen kan schijnen
- Behandel de sloten met spray
- Sluit eventueel gebruikte LPG-installatie af
- Neem voorzorgsmaatregelen als er muizen in de buurt kunnen zijn (muizenval, zekerheid dat er geen opening is waardoor ze binnen kunnen komen)

VOCHTCONTROLE
Vocht is een van de grootste vijanden van de Camper. Een onzichtbare vijand die sluipend te werk kan gaan. Daarom is regelmatige controle op mogelijke vochtigheid noodzakelijk. Aangezien er m.n. in de wanden van de camper veel hout verwerkt is kan er veel water opgeslagen worden, voordat het daadwerkelijk zichtbaar wordt door lekkage's. Juist op de plaatsen waar de zij- of dakplaten onderbroken worden kunnen de haarscheuren ontstaan. Denk aan dakrailings, fietsendrager, dakluiken, antenneinstallaties etc.
Bovendien kunnen kitlagen uitdrogen en dus gaan scheuren, raam- en deurrubbers worden bros en gaan barsten.
De inspectie kan op twee manieren: visuele inspectie en door metingen.
Visueel:
Aan de binnenzijde zijn tekenen van vochtige of mufruikende wanden een teken dat er teveel vocht blijft zitten. Reden om actie te ondernemen. Check aan de buitenkant alle mogelijke plekken. Doe dit heel nauwkeurig, haarscheuren zijn nauwelijks met het blote oog te zien. Elke plek waar een zaagsnee gemaakt is, is een potentiele boosdoener. Let op verkleuring of zachte plaatsen (m.n. aan de binnenkant). Let m.n. ook op de pekken waar van nature al water doorheen moet (waterinvoer voor voorraad; boiler;


Metingen:
Met behulp van een vochtmeter kan men zelf alle wanden checken. Laat dit bijvoorbeeld bij een controlebeurt door een dealer doen (dit moet u wel vragen, omdat het niet standaard gebeurt).

Deze pagina is ook als pdf te downloaden. Hier rechtsklikken en 'opslaan als...'