2. Camperreizen:
Griekenland
2001 (Peleponessos)
2005 (Noord
- Zuid)
2009 (Noord)
2012 (Peleponessos)
Noorwegen
Noordkaap
2004
Noorwegen
2014
Frankrijk (route Grandes Alpes)
2008
(+route Napoleon)
2012
Spanje
Spanje
2007
Spanje
2010
Marokko
Marokko
2023
Overig
Schotland
2006
Italië
2006
Kroatië
2013
Ierland
2022
3. Campertips
Beginners
Gevorderden
Noodnummers
4. Overig:
Linkpagina
Privé
5. Kippensite
Info
Pagina
1
Pagina
2
6. Contact
Opstapkip - Camperreizen. Site voor Camperreizen met camper/kampeerauto
of voor een enkele camperreis.Camperliefhebbers vinden hier alles van
hun gading. Plannen van reizen, reisinformatie. Met de camper reizen naar
Noorwegen, met de camper de Noordkaap bezoeken, via Finland en Zweden.
Met de kampeerauto door Griekenland, met de camper naar Italie;, rondreis
via de Route des Grandes Alpes of Route Napoleon, rondreizen naar Schotland,
of met de camper Spanje doen. Camperreizen/camperrondreis Europa. Rondreizen
door Belgie, Duitsland, Frankrijk. Eindeloos dwalen. De Reis is het doel.
Ook Servie en Kroatie.Naar de Noordkaap of het zuiden van Griekenland,
naar de laars van Italie of het binnenland van Spanje. Over de hoogvlaktes
in Spanje, langs de fjorden van Noorwegen, overnachtingsplekken en overnachtingsplaatsen.
Reisroutes en foto's van onderweg Scandinavië: Zoek een overnachtingsplaats
of of een overnachtingsplek op een fjell, aan een fjord. Aan een haventje
of kade. Rij langs fjorden over de (noord)poolcirkel, langs het sognefjord,
door het laerdal, of hemsedal waar u een prachtige staafkerk vindt.
|
Zomer
2008: Dubbeltocht door Oost-Frankrijk
(week 2)
Twee
gelijke schoenen
We blijven op deze geweldige plek op de Col de Lautaret twee nachten
staan. Er is zoveel te genieten hierboven. Veel campers gebruiken deze
plek alleen op doorreis. In het donker aankomen en met zonsopgang weer
vertrekken. Kennelijk hebben die hun reisdoel ergens anders. Voor ons
geldt nog steeds: de reis is het doel. Hoe lang we erover doen zien
we wel en waar we uitkomen ook. Een dag ergens staan geeft ook weer
de gelegenheid de camper even goed onder handen te nemen. Voor het uitzicht
vanuit onze camper zie de foto rechts.
Maar dan gaan de wandelschoenen aan en trekken we de bergen in. Steil
omhoog gaat het, eerst zonder pad omdat er geen te zien is, maar even
later volgen we een pad. Steeds hoger gaat het, tot ongeveer 2500 mtr.
Een wereld van alleen nog maar rotsen, sneeuw en ijs. Temidden
van de rotspieken zetten we ons neer. Opvallend is ook de bloemenwereld.
Hoewel er hierboven nog niet zoveel bloeit, valt het onderweg op. Na
de natte weken begint de natuur steeds meer te ontwaken. Allerlei bergweiden
zijn geweldig gekleurd door de vele soorten bloemen in allerlei kleuren.
Alsof een schilder met een verfpalet is bezig geweest, zo mooi ontwaakt
de natuur. Daarboven zie je alleen nog maar de ontluikende knoppen.
Enkele gemsen spelen in de omgeving. Als ze ons zien blijven ze eerst
staan en kiezen dan het gemsenpad. Na uren genoten te hebben wordt de
terugweg aanvaard. Een gems schiet nog vlak voor ons van een helling.
Ongelooflijk zoals die beesten van een steile helling rennen kunnen.
Vlak daarop gebeurt er iets geks. Uiteraard hebben we bergschoenen aan,
die we al lang bezitten. Maar schoenen kunnen eens kapot gaan, toch?
Plotseling raakt de zool van de ene schoen van mijn vrouw aan de achterkant
los. We improviseren. De veter door de groeven van de zool en vast zit
die! Maar geloof me of niet, twee stappen verder gebeurt hetzelfde met
de andere schoen! Knappe koppen, die zulke schoenen maken die op hetzelfde
moment kapot gaan. Eerlijk gezegd moeten we er wel aan toevoegen dat
beide schoenen even lang gebruikt zijn. Maar toch... Bovendien gaat
weer even verder van de ene schoen ook de voorkant nog los. Dus weer
improviseren. Uiteindelijk is ze er mee beneden gekomen.
Dat we behalve zeven gemsen ook een groot aantal bergmarmotten hebben
bezig gezien spreekt voor zich. Heel idyllisch soms, zoals ze met elkaar
spelen. Of die twee die s morgens vroeg eerst elkaar begroeten
door de snuitjes tegen elkaar te wrijven.
Wanneer de tweede avond daar op de Col valt verdwijnt de zon langzaam
achter de bergen. De lucht kleurt steeds meer, enkele sterren worden
zichtbaar en scherp tekenen zich de contouren van die bergruggen af.
Hier word je alleen maar stil van. Elke keer weer opnieuw. Het duurt
nog lang voor het helemaal donker is. En kouder. De kachel mag even
aan.
Nieuwe ontmoeting
Van
de Col gaat het naar de stad Briançon. Hoog boven de moderne
stad torent het historische deel uit. De stad noemt zichzelf de hoogste
stad van Europa. Een protserig aandoende kerk domineert de skyline van
de stad. Muren en poorten geven het een stad aanzien. Binnengekomen
kom je in een (smal) winkelstraatje waar in het midden een watergoot
loopt met stromend water. In deze streek zijn weinig voorzieningen voor
campers (geen Flot Bleu nog gezien, de verschillende bestanden die ik
heb over camperplekken geven niets aan) zodat we even naar de eerstvolgende
camping (richting Gap) gaan om de voorzieningen weer op peil te brengen.
Daarna zoeken we de weg naar de Col d'Izoard. Een kleine pas, temidden
van de groten die we al genomen' hebben.
Een predikant in Zwitserland met wie ik meereed over een pas vertelde
mij dat je uit eerbied voor een pas er nooit zomaar overheen moest rijden,
maar altijd even stil moest staan en genieten van het uitzicht. Je moest
hem' behandelen, zei hij, zoals je een maagd behandelt. Vat u
hem (haar)?
Dat doen we dus boven op de Izoard (2360 mtr) ook. Opnieuw bijna uitsluitend
motorrijders en wielrenners. We genieten van de koffie en de lunch.
Dan staat er vlak voor ons ineens een auto met NL-kenteken. Als ze uitstappen
begroet ik hen en voor het eerst in de tijd dat we hier in de Alpen
zijn spreken we Nederlanders (die morgen hebben we ook pas voor het
eerst een NL-camper gezien). We raken aan de praat, zetten opnieuw koffie
(makkelijk uitnodigen met twee stoelen en twee krukken) en al weer blijkt
dat hoewel je onbekend bent voor elkaar, er allerlei raakvlakken zijn
en wederzijdse herinneringen. Wanneer nl. de naam Sliedrecht valt, valt
er genoeg te bepraten. Voor mij de plek waar ik de eerste voetsporen
in het ambt mocht zetten, voor hen hun woonplaats.
We dalen af. De
andere kant blijkt qua natuur ineens totaal anders te zijn. Woest en
ruig, met rotsformaties die aan de natuurparken in de VS doen denken.
Ook hier staan we regelmatig te kijken. Dan rijden we door, de pas verder
af, dorpen rijgen zich weer aaneen en de bebossing is weer sterk aanwezig.
Het laatste stuk tot aan Guillestre wringt de weg zich deels door nauwe
kloven. Spectaculaire gedeelten met hoge overhellende rotswanden. Hier
en daar is de weg te smal om elkaar te passeren. Diep onder ons zoekt
het water in woeste stroomversnellingen en watervallen haar weg. De
alpenroute vervolgend zouden we nu de Col de Vars moeten nemen, maar
als alternatief voor deze route is aangegeven om te rijden via het stuwmeer
Lac Serre Ponçon. Aan de overzijde van het meer is op een schiereiland
de camping La Roustou, waar we twee nachten staan. Met de ACSI-kaart
behoort deze tot de campings waar je in het voorseizoen voor 12 €
kan staan. Hadden we die morgen nog maar de eerste NL-ers gezien, hier
staan er in overvloed.
Direct aan het meer vinden we een plekje. Een eigen aanlegsteigertje
voor de deur, waarop we 's avonds zitten. Vooral als de zon langzaam
verdwijnt een ultieme belevenis. Stilaan wordt het donkerder. De contouren
van de bergen tekenen zich scherp af. De wind gaat liggen en het wordt
stiller. We zitten buiten te lezen aan de waterkant. Als het donker
wordt leggen we de boeken even weg en kijken bij kaarslicht rond.
Elke avond vindt hetzelfde ritueel plaats: Rond en op dit meer zijn
nogal wat meeuwen aanwezig. Je hoort ze de hele dag. En dan als de nacht
komt en de sterrenbeelden zichtbaar worden, is het alsof alle meeuwen
over dit hele gigantisch meer (Frankrijks grootste stuwmeer) hun laatste
lied zingen. Als een koor zwelt het geluiud aan en het geroep is niet
van de lucht. Een paar minuten gaat het door, dan zwakt het af, het
wordt stil, een enkele uit de toon vallende meeuw laat zich nog horen,
maar na nog eens vijf minuten hoor je niets meer. Behalve hier en daar
een rollende dobbelsteen van yahtzeeënde vakantiegangers. En een
krekel in de verte.
Overtreffende trap
Die maandagmorgen ontbijten we op ons stekje aan het meer. Dan maken
we ons gereed verder te gaan. We zoeken de oostkant van het meer weer
op. Even later komen we een merkwaardig natuurverschijnsel tegen. De
"Demoisseles Coiffees", oftewel de gekapte
juffers. Op een zachte onderlaag is een harde bovenlaag gekomen. Door
erosie is de onderlaag weggespoeld, behalve onder een aantal vele tonnen
wegende keien. Het gevolg is dat er merkwaardig gevormde pilaren zijn
overgebleven. Als zuilen met kappen erbovenop staan daar een behoorlijk
aantal van deze fenomenen. Wachtend tot de eerstvolgende pilaar bezwijken
zal onder de geweldige druk van de rotsen.
We volgen de kustlijn van het stuwmeer op grote hoogte. Een prachtig
meer met schitterende kleuren en mooie vergezichten. We menen 'even'
om te rijden om bij de stuwdam zelf te komen. Maar dat valt goed tegen
vanwege de lengte van de weg en omdat je niet op de dam mag komen. Wel
is er een interessant uitzichtspunt van bovenaf. Overigens is het een
aarden wal, onderaan 600 mtr breed en blijkbaar sterk genoeg om dit
biljoenen kubieke meter waters bevattende meer de baas te blijven.
Dat boekjes overdrijven kunnen bleek weer eens toen we op advies van
een reisgids de plaats Barcelonette bezochten. Vanwege relaties met
Mexico zou deze stad een Mexicaanse sfeer uitstralen. Dat probeerde
men in Barcelonette wel te bewerkstelligen, wat te merken was aan namen,
artikelen en festiviteiten. Maar verder was het niet alsof je in Mexico
was. Het viel tegen.
Dan gaat het op naar de Col de la Bonette. Die mag je niet gemist hebben!
Een advies: zorg dat uw tank vol is, voorlopig vindt u na Barcelonette
geen tankstations meer. We dachten aanvankelijk dat Col d'Iseran de
hoogste pas op deze route was, maar nu bleek dat het nog hoger ging.
Met 2802m zelfs de hoogste pas van Europa! Vanuit Jausiers beginnen
we de tocht. Al direct krijgt u links een sprookjesachtig slot te zien,
volledig wit gebouwd. Het is het best herkenbare beeld van de geschiedenis
met Mexico vanuit dit dorp samen met buurgemeente Barcelonette. Slingerend
door bossen en dorpjes wordt het landschap langzaam opener. Rond 2000m
verdwijnen de bossen. We gaan hoger en hoger. Om de haverklap staan
we stil om de uitzichten in ons op te nemen. Resten van militaire forten
zijn hier te vinden, waarmee men destijds Frankrijk verdedigde. Het
is aan de militairen te danken dat deze indrukwekkende pas ontstaan
is en voor het toerisme beschikbaar is gemaakt. Deze pas slaat wel alles
qua natuurschoon. Vooral boven de 2500m is ze adembenemend. Wat vooral
opvalt is ook de weidsheid. Niet een paar slingerbochten steil tegen
de berg op en je bent boven. Nee dit keer lange wegen die af en toe
vrij weinig stijgen voeren je door oneindige Alpen en brengen je steeds
hoger.
Bij een ijsmeertje houden we een koffiepauze. Met de voeten in het ijskoude
meer laten we alle beelden op ons inwerken. We zijn niet de enigen.
Hier neem je de tijd.
Overal wisselende kleuren, zowel van de ontluikende natuur ,daar waar
de sneeuw verdwenen is, als van de rotsen die telkens weer anders zijn.
Foto's geven maar een fractie weer van de indrukken die het geheel op
je maakt. Als we later enkele lage passen berijden die alleen maar door
bossen voeren valt ons op hoe weinig daar eigenlijk te zien is. Van
dit genieten krijg je niet genoeg.
Het laatste deel is een soort lus die je ook kunt overslaan. Deze lus
is onderbroken vanwege werkzaamheden. Je moet op het hoogste
punt daarom keren. Volgens anderen is dat bijna niet te doen met de
camper. We gaan te voet naar het hoogste punt verder, zo kijken we het
andere dal in. En al wandelend ontdek je nog meer de details. Stoere
wielrijders zwoegen zich zwetend omhoog. Toch zijn er meerderen die
het niet in een keer halen. Een zagen we op ong. 2500m hoogte al lopen.
Het was hem kennelijk teveel geworden.
Op de 2802m aangekomen staat er dit keer slechts een eenvoudig gedenkteken,
ter herinnering aan de uitbouw van de pas. Verder
geen gebouwen of grote brede plaatsen om te parkeren. Inderdaad een
lus rond de top. De lucht is ijl. Bij het lopen (vooral naar boven)
merk je dit goed. Af en toe gaat het langs drie meter hoge sneeuwmuren.
Die zijn met name ontstaan door het ruimen van de weg. Als laatsten
smelten ze nu weg. Bij deze temperaturen (ook boven is het meer dan
20 graden) gaat dat hard.
De passen van deze route zijn allen toeristische routes. Dat betekent
dat er weinig ander verkeer is. Daardoor zijn ze voortdurend heel rustig.
Maar het houdt wel in dat je voortdurend geconcentreerd moeten, want
om elke bocht die je niet kunt overzien kan zomaar een tegenligger komen.
Vooral de dalende wielrenners en motorrijders zitten soms gevaarlijk
dicht tegen de middenstreep aan. Het berijden van deze passen geeft
ook iets van verbondenheid met de overige (weinige) deelnemers. Of het
nu op de fiets, met de motor, in de auto of de camper is. Iedereen houdt
rekening met elkaar. Je merkt het wel als mensen soms wat bang zijn
uitgevallen. Velen rijden vaker op het midden van de weg, wanneer ze
langs de dalen moeten rijden.
Omdat deze pas je naar ijzingwekkende hoogten voert wordt regelmatig
via borden gewaarschuwd om voorzichtig te blijven en vooral beleefd.
Met name wanneer tegenliggers elkaar op nauwe stukken tegenkomen wil
het nog wel eens even moeizaam gaan. Die aan de buitenzijde rijdt durft
meestal niet nog meer naar kant van de afgrond te gaan. Het is al zo
eng.
Gesneuveld
Dan gaan we dalen. Het duurt 26 km. voor we een beetje beneden zijn
(nou ja, dan zitten we nog op 1144mtr). Aanvankelijk weer lange wegen
die langzaam dalen langs vele bergruggen, maar dan ineens een serpentine
van wegen zodat we veel sneller gaan dalen.
Dat deze pas van militaire oorsprong is, merken we telkens weer. Op
de reis naar boven kwamen we al forten en resten ervan bezig. Ook waren
er nu nog militairen aan het oefenen. Deels in witte pakken zodat ze
in de sneeuw niet zouden opvallen. op de weg naar beneden zien we opnieuw
enkele forten en passeren we een monument waar in 1934 een generaal
door de bliksem gedood werd. Ook komen we een een totaal verlaten dorp
tegen, volgens ons is dit een oefendorp voor de militairen.
Inmiddels tikt de klok ook verder.
Omdat het te laat is nog eten te koken zoeken we in St. Etienne-de-Tinée
een restaurantje op. Bij de camping zijn staanplaatsen voor campers,
maar die zijn allen vol. Wij gaan een dorpje terug en hebben daar een
afgelegen plekje voor ons alleen. Met voorzieningen!
Bij het wegrijden de volgende morgen hebben we minder geluk. Bij het
achterruitrijden zie ik een paal over het hoofd. Daardoor is een achterlicht
kapot en een wiel van de fiets verbogen. Balen natuurlijk, maar aan
de camper zelf is er niets te zijn. We voegen dit maar toe aan het lijstje
pechgevallen waarop al twee gesneuvelde batterijopladers prijken. Dit
omdat - daar kwamen we pas na de tweede kapotte oplader achter - de
spanningsomvormer een te hoge spanning afgeeft. En uiteraard de bergschoen.
Het herinnert me aan een vakantie vele jaren geleden die we zelf een
B-vakantie noemden: bril kapot, broek kapot, benzinedop kwijt, boete,
band lek en nog wat van zulke dingen. Toen ik dat eens zat te vertellen
zei een ander: en aan het eind Blut. Maar ga eens goed na in je leven?
Zulke dingen gebeuren in feite elke dag. Wanneer je het bij zou houden
krijg je heel wat van zulke lijstjes. Echter vallen ze meer op in vakanties,
omdat je dan het gevoel hebt dat alles goed moet zijn. Terwijl we blijven
leven in een gebroken wereld. Dat verandert niet doordat we op vakantie
gaan. Overigens zien onze gelukslijstjes er meestal langer uit. Die
maken we echter niet altijd op.
Vanuit St. Dalmas zijn we van plan de route verder te gaan, maar zoeken
we eerst een heerlijk plekje aan het water. Gisteren op de col hebben
we veel van dergelijke plekjes gezien, maar toen wilden we die pas eerst
afmaken, omdat het anders te laat zou worden. Hoe ver we nu ook gaan
afdalen, we komen nooit meer zulke leuke plekjes tegen. Integendeel,
de hele route lang langs de Tinée (zo heet de rivier vanaf deze
pas) is alles ontoegankelijk of afgezet. Heel de omgeving is trouwens
totaal verschillend van die aan de andere kant. Het lijkt erop dat we
het echte ruwe Alpenlandschap gaan verlaten. De bergen zijn veel meer
bebost en het is a.h.w. een lang dal met steile bergen aan weerszijden.
Zo zijn we 55km na de top van de Col aangekomen op 690 mtr. Een lange,
langzame daling.
Het gedeelte tussen St. Sauveur-sur-Tinée en de splitsing naar
de Colmiane (zo heet de volgende pas op de route) is ontzettend mooi.
Ruwe rotswanden van een dieprode kleur zoals ik nog nooit gezien heb,
steil omhooggaand, uitgehouwen rotsen om langs te kunnen rijden. Bij
de splitsing kijken we nog diep naar beneden naar de weg die direct
naar Nice leidt. Dan maken we een onmogelijke bocht naar links (na een
keer te steken) en gaan opnieuw steil omhoog. We maken de route van
de passen helemaal af. Hoewel we eerlijk moeten zeggen dat deze laatste
passen het niet gaan halen bij de vorige. Nergens komen we meer boven
de boomgrens. Kennelijk zijn we gewend geraakt en verwend door deze
stille hoogten, waar de ijle lucht en soms harde wind het tot een aparte
wereld maken. Waar je eindeloze vergezichten hebt en telkens weer nieuwe
toppen ontdekt. Waar we gewend zijn aan de wereld van het alleen zijn
met de bergmarmotten.
Einde in zicht
Via de Col St. Martin, of La Colmiane zoals ze genoemd wordt, en de
Col de Turini komen we steeds zuidelijker. Het zijn passen met zoals
gezegd voornamelijk bos, vele bochten, maar ook diepe kloven, prachtige
doorkijkjes en interessante plekjes om te stoppen. Of zomaar op een
terrasje in een dorpje een cappucino te drinken. Of een poosje aan dit
verslag te schrijven. We eindigen de dag in Sospel. Nog maar een kilometer
of 15 van de kust. Het einde bijna bereikt. We zoeken de camping Municipal
op, omdat er geen camperplek te vinden is. De camping is nog gesloten,
maar met verschillende campers staan we er gewoon. En kennelijk is dit
gebruik. Electriciteit en water is aanwezig. Dus een plek om van hieruit
morgen Sospel nog eens verder te bekijken. Voorlopig staan we weer even
rustig. Als het donker wordt zingt nog een nachtegaal, roept de uil
en dansen even later de vuurvliegjes. En de kikkers kwaken, maar dat
klinkt volgens Ada zo vreemd, dat ze volgens haar in het Frans kwaken.
En zo weer een rustdag, een dag van dwalen door het stadje en luieren
op de camping. Zomaar rondkijken, de plaatselijke bevolking zien, de
mannetjes die op hun vaste plekjes elkaar ontmoeten en in de schaduw
praten. De verkoper in die bomvolle winkel waar alles te koop is, die
voor ons even een vliegenmepper pakt. De vrouwen die boodschappen doen.
Zomaar.
Dan
komt het laatste stuk, maar dat is met zo'n 22km niet veel meer. En
qua pas stelt het niet veel voor. De Col de Castillion is met 707m de
laagste die we gereden hebben. Maar van die 700m moet het dan wel naar
het zeespiegel niveau toe. Als we al bochtend draaiend naar beneden
gaan zien we ineens de zee in de verte. Bereikt! De Route Des Grandes
Alpes is voorbij. Even later staan we in Menton aan de zee. Terugdenkend
aan die stilten daarboven.
En dat laatste is inderdaad realiteit. Want hier midden in de stad,
op 1km van de Italiaanse grens lijkt het ineens wel een gekkenhuis.
Het verkeer (en met name motoren en scooters) scheurt over de boulevard,
alles is druk, heet en vol. Met moeite vinden we een parkeerplek, maar
eigenlijk mogen we er niet eens staan omdat - zien we later - het voor
campers verboden is. We waren al gewaarschuwd: de kust is camperonvriendelijk.
en dat blijkt. Als we een poosje later verder gaan, rijden we via de
kustweg. Schitterende uitzichten komen we tegen. Maar nergens is plaats
even te stoppen. We komen in Monaco, willen een bezoek aan de stad brengen,
rijden rond, maar alles is vol. We rijden zoekend rond, midden in het
immens drukke verkeer. En nergens even plek om zelfs maar op een kaart
te kijken. je moet rijden om het verkeer niet op te houden. De hele
stad en infrastructuur is ook zodanig rond de rots van Monaco gebouwd
dat er ook weinig plek meer voor wat anders is. Elke vierkante centimeter
is benut.
Monaco is het paradijs voor de miljonairs. Dat is aan alle kanten te
zien. Te merken aan wat we zien aan gebouwen, aan jachten in de havens,
aan mensen en auto's. Zien en gezien worden. Ik heb het gevoel dat ik
me moet schamen met zo'n kleine camper rond te rijden. Hoe durf je!
Hier is alles groots en duur, glimmend en stralend. Hier is de luxe
heel gewoon, overdadige luxe.
Als we even later in St-Jean-Cap-Ferrat toch een plekje vinden (mocht
eigenlijk ook niet merkten we later, het hele schiereiland was verboden
voor campers, maar we waren het bord al voorbij voor we er erg in hadden)
lopen we ook hier wat rond in de jachtaven. We denken er over maar eens
een jacht te huren voor een weekje vakantie op de Middellandse Zee:=)
Wat denkt u van de prijs? 89.000€ per week! Nou ja, in het hoogseizoen
dan. In het voorseizoen zelfs 10.000 goedkoper. OK, het kan iets minder,
maar 50 tot 60.000 daar moet u toch wel van uit gaan.
Dit klinkt me als ongelooflijk in de oren. Is het mogelijk dat er zoveel
(ja, kijk de haven maar rond) verkwistende rijkdom is?
Natuurlijk weet je dat wel, dat het bestaat. je ziet en hoort er vaak
genoeg van. Maar er ineens midden in te zitten geeft je een onbehaaglijk
gevoel. Is het ethisch verantwoord dat een deel van de mensheid in zoveel
overdadige weelde leeft terwijl zovele anderen in bittere armoede moeten
ploeteren? De vaak gestelde vragen. Waar je telkens weer de verwachte
antwoorden op krijgt. Ja maar, die superrijken hebben er toch voor gewerkt?
Inderdaad, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Net zo goed als
je de pech kunt hebben in een armoedig bestaan ter wereld te komen kun
je het geluk hebben in een kasteel van een huis je speelkamer te mogen
bezitten. En het rijden in Jaquar of Rolls Royce kan je met de paplepel
ingegeven zijn net zo goed als het op blote voeten moeten bedelen. Enfin
over dit onderwerp kan nog veel gezegd worden. De vraag kan mij gesteld
worden waarom ik dan deze streek opzoek. Inderdaad, misschien om in
die wereld even onder te gaan en te zien hoeveel daar eigen eer en roem
aan alle kanten naar buiten steekt. Hoewel, dat geldt natuurlijk niet
allen. Net zo min als niet alle bedelaars echte armen zijn, maar profiteurs
kunnen zijn. Maar wel een reden om op verantwoorde wijze om te gaan
met de gaven die God ons in de schepping geeft.
De komende dagen brengen we wat door aan en langs de zuidkust en in
de Camarque. De bedoeling is dat we daarna de Route Napoleon nemen voor
de terugreis. Maar ook daar nemen we de tijd voor. Vlak onder St. Tropez
(in de plaats zelf komen we niet) staan we op een grote camperplek in
Ramatuelle. We horen dat in deze omgeving nogal wat bekende NL-ers hun
optrekje hebben of zich vertonen. Rik Felderhof, Jean des Bouvrie, Joop
Braakhekke. Mijn vrouw dacht hem gezien te hebben komend vanaf een tennisplaats.
Het zal allemaal waar zijn, het was ook een plek voor gewone burgers.
|
Opstapkip
- Camperreizen. Site voor Camperreizen met camper/kampeerauto of voor een
enkele camperreis.Camperliefhebbers vinden hier alles van hun gading. Plannen
van reizen, reisinformatie. Met de camper reizen naar Noorwegen, met de
camper de Noordkaap bezoeken, via Finland en Zweden. Met de kampeerauto
door Griekenland, met de camper naar Italie;, rondreis via de Route des
Grandes Alpes of Route Napoleon, rondreizen naar Schotland, of met de camper
Spanje doen. Camperreizen/camperrondreis Europa. Rondreizen door Belgie,
Duitsland, Frankrijk. Eindeloos dwalen. De Reis is het doel. Ook Servie
en Kroatie.Naar de Noordkaap of het zuiden van Griekenland, naar de laars
van Italie of het binnenland van Spanje. Over de hoogvlaktes in Spanje,
langs de fjorden van Noorwegen, overnachtingsplekken en overnachtingsplaatsen.
Reisroutes en foto's van onderweg Scandinavië: Zoek een overnachtingsplaats
of of een overnachtingsplek op een fjell, aan een fjord. Aan een haventje
of kade. Rij langs fjorden over de (noord)poolcirkel, langs het sognefjord,
door het laerdal, of hemsedal waar u een prachtige staafkerk vindt. Zo komt
u in Trondheim, op z'n noors trondjem, en gaat u richting Lofoten. Via torghatten,
mosjoen en sandnessjoen Over sjonfjellet rijdt u naar kirkenes, ziet de
hurtigrute, komt bij Storslett of staat aan het Jokelfjord, kampeert aan
Bjurfjord, met prachtig uitzicht op de jokelfjordbreen. Neem een kijkje
in Alta bij de Samen in lapland waar de lappen wonen. Rendieren en elanden
ontmoeten. De middernachtszon beleven. Doorrijden naar grense jacobselv
aan de russische grens. Door Zweden terug, Lulea, Kerkstad of de gammelstaden,
Uppsala met Skokloster. Beleef het vaste land van Griekenland met de camper:
Ga mee naar de peloponnesos/peloponnessos via de haven van patras of igoumenitsa.
Bezoek korinthe of olympia met in de buurt de lousioskloof of noordelijker
de vikoskloof. Aan het strand bij sagiada kunt u terecht of in Ioannina
aan het meer bij kastoria, de Prespa-meren en vooral Delphi (of Delfi).
Met Antigoon, het beeld van de wagenmenner, de apollotempel en veel meer.Dodoni,
het Pindosgebergte. Bezoek de schitterende meteorakloosters, verder gaan
we naar Thessaloniki, komen op de drie vingers daaronder (Kassandra, Sithonia).
Via Katerini komen we op het schiereiland Plion. Leuke strandjes. In het
zuiden liggen nog karitena en andritsena of helemaal zuid de tweelingsteden
methoni en koroni of de mani met hun woontorens. Zien waar legenden en mythen
ontstonden. Zeus op de Olympus, Apollo in Delphi, Oedipus in Thebe. Kijk
ook in gythion of nafplion in het schitterende theater van epidaurus bezoek
mycene en de acrokorinth. Zie ook het kanaal van Korinthe. Op Lefkas vindt
u schitterende strandjes. In Italie gaan we met de camper langs de oost-
en westkust, door de spoor van de laars naar pompeii/pompei en Napels. Ook
een rondreis door Schotland mag u met de camper meemaken. We gaan naar Edinburg,
de brug over de Firth of Forth. Inverness en Lochness staan op het programma.
De Hooglanden, Highlands, zijn indrukwekkend. Veel kastelen, o.a. Eilean
Donan. Daarna het eiland Skye. Dan Noord-West Spanje met de camper. Baskenland,
we staan bij Cabo Matxitxako, Kaap Machichaco, Comillas, Santillana del
Mar, Potes, El Escorial. Het gebergte Picos de Europa. Hier zie je de gieren.
Covadonga, Riano, Leon, Salamanca staat allemaal op het programma. Ook dorpen
als La Alberca, Ciudad Rodrigo. Evenals Segovia, Avilla, we rijden de Sierra
de Gredos, staan aan stuwmeren als Embalse de Gabriel Y Galan en zien het
klooster El Escorial. Verder foto's van veel vakantieplekken en vakantiebelevenissen.
Ook (camper)tips voor beginners en gevorderden, tips voor de eerste camper.
Telefoonnummers voor nood, bij diefstal van uw bankpas; Noodnummers bij
verlies en diefstal. Een schitterende reis naar Frankrijk, de Route des
Grandes Alpes. Adembenemende tochten over de passen. Met de camper over
de Col de Saisies via Beaufort, Col de Roselend, Via Bourg St. Maurice naar
de Col d'Iseran met o.a. Val d'Isere. Een geweldige uitdaging voor de camper.
Langs Bonneval en Bessans met de duivelsfontein. Dan Col du Telegraph, de
Col du Galibier en dan Col de Lautaret. ook komen we met de camper in Briançon,
gaan de volgende pas op, Col d'Izoard. Nu overnachten we met de camper op
een camping aan het Lac Serre Ponçon. Let op de Demoisseles Coiffees, de
gekapte juffers, merwaardige rotsformaties in de omgeving. We zijn er nog
niet: Col de la Bonette met de camper, via Col St. Martin, of La Colmiane
en Col de Turini uiteindelijk Sospel en Menton aan de Middelandse zee. Dan
langs de kust, Monaco, St-Jean-Cap-Ferrat, de Camarque, via Ramatuelle,
Aix-en-Provence komen we met de camper op Plage Piémanson. Zie flamingo's,
wilde paarden. Ga naar Arles, stad van van Gogh. Via Grasse gaan we de Route
Napoleon met de camper op. Passeer Digne, Siteron, Gap en rij met de camper
door naar Grenoble. Via Slovenie met Ljubljana, uiteraard de meren van Plitvice,
de Krka- watervallen, havensteden als Zadar, Sibenik, Trogir, Split, Dubrovnik.
Schitterende Kroatische kust. Omis en Makarska plaatsen om even te blijven
hangen. In Servie gaan we naar Mostar en Sarajevo. Tenslotte vindt u veel
kippen op de site namens kipartistique in Barneveld met prachtige kippen,
behorend bij de cultuur van Barneveld zoals tumtumtok, Fleur opwindkip,
coq au vin, zonsopgang en zonsondergang, de advocaatkip en de kijkdooskip.
|