1. Homepage


2. Camperreizen:
Griekenland
      2001  (Peleponessos)
      2005  (Noord - Zuid)
      2009  (Noord)
      2012  (Peleponessos)

Noorwegen
       Noordkaap 2004
       Noorwegen 2014

Frankrijk (route Grandes Alpes)

       2008 (+route Napoleon)
       2012

Spanje

       Spanje 2007
       Spanje 2010

Overig
       Schotland 2006
       Italië 2006

       Kroatië 2013

3. Campertips
       Beginners
       Gevorderden
       Noodnummers

4. Overig:
       Linkpagina
       Privé

5. Kippensite
       Info
       Pagina 1
       Pagina 2

6. Gastenboek

7. Contact

Opstapkip - Camperreizen. Site voor Camperreizen met camper/kampeerauto of voor een enkele camperreis.Camperliefhebbers vinden hier alles van hun gading. Plannen van reizen, reisinformatie. Met de camper reizen naar Noorwegen, met de camper de Noordkaap bezoeken, via Finland en Zweden. Met de kampeerauto door Griekenland, met de camper naar Italie;, rondreis via de Route des Grandes Alpes of Route Napoleon, rondreizen naar Schotland, of met de camper Spanje doen. Camperreizen/camperrondreis Europa. Rondreizen door Belgie, Duitsland, Frankrijk. Eindeloos dwalen. De Reis is het doel. Ook Servie en Kroatie.Naar de Noordkaap of het zuiden van Griekenland, naar de laars van Italie of het binnenland van Spanje. Over de hoogvlaktes in Spanje, langs de fjorden van Noorwegen, overnachtingsplekken en overnachtingsplaatsen. Reisroutes en foto's van onderweg Scandinavië: Zoek een overnachtingsplaats of of een overnachtingsplek op een fjell, aan een fjord. Aan een haventje of kade. Rij langs fjorden over de (noord)poolcirkel, langs het sognefjord, door het laerdal, of hemsedal waar u een prachtige staafkerk vindt.



REISVERSLAG NOORDKAAP 16 juni - 28 juli 2004
(WEEK 1)

Begin bij kaarslicht
Na maanden van voorbereiding is het dan eindelijk zover dat op 16 juni 2004 de grote tocht begint. De camper wordt in gereedheid gebracht, de spullen ingeladen, de laatste klusjes geklaard, de laatste instructies thuis achtergelaten en rond 6 uur in de avond kan de reis beginnen. Ziedaar al direct het voordeel van reizen met een camper. De meesten zullen er niet over denken op dat tijdstip nog op vakantie te gaan, tenzij u 's nachts wilt doorrijden. Maar dat laatste willen we juist niet. Wie vertelt dat er heel veel plekken zijn waar je met een camper overnachten kunt en mag, word vaak vreemd aangekeken.
Kan dat zomaar?.... Ja dat kan. De informatie daarover moet je echter wel bij elkaar sprokkelen, anders kun je inderdaad uren rijden zonder wat te vinden. Toen de kop eraf was, na zo'n 238 km., vonden we bij een meertje vlak boven Osnabrück een plekje, samen met nog een vijftal andere campers. Gevonden in de voor camperaars onmisbare "facile en route", de campergids met een overzicht van service en parkeerplaatsen.
De volgende dag zou een vermoeiende reisdag worden (en werd het ook) omdat we de boot in Fredrikshaven wilden halen. Nee, we hadden geen ticket, maar wisten wel dat we die avond uiterlijk om 22.00u over wilden. Net op tijd voor de boot van 20.00u (er ging er nog een later) kwamen we aan en werden naar het reservespoor gereserveerd, omdat alle tickets verkocht waren. Dat betekent: alleen als er plaats is mag je mee en anders de volgende (nacht)boot. Gelet op de lengte van die rij leek het ons niet echt waarschijnlijk, maar tot ons geluk mochten we als laatste auto de boot op.
Dan dringt pas echt het gevoel tot je door dat de vakantie gaat beginnen, als je werkelijk met de boot onderweg naar Zweden bent.
Het is heerlijk genieten, die drie uur naar Göteborg, de tijd vliegt en bij de aankomst staat iedereen het schouwspel van het binnenvaren tussen de vele eilandjes en langs alle gebouwen en boten te bekijken.
Bij aankomst bij onze auto benedendeks wacht ons echter een grote schrik: onder de auto ligt een grote plas water en binnen doet niets het meer. Het hele 12V-systeem van het huishoudgedeelte is uitgevallen en de automatische winterschakelaar heeft ervoor gezorgd dat ook de boiler automatisch geleegd werd. Wanneer de motor aanstaat werkt alles wel weer normaal.Wat is er aan de hand? Moeten de accu's weer opgeladen worden? We rijden eerst maar de stad uit, zo langzaam aan is het schemerig geworden rond de klok van elven, maar de vraag blijft prangen: wat is er gebeurd? Buiten de stad gaan we op zoek. Helemaal niets te vinden. Zodra de motor uitgezet wordt is er geen spanning meer over.
Hoewel het absurd leek naar het land van de middernachtzon een zaklamp mee te nemen, komt die nu als eerste van pas!
Rest ons niets anders dan een plekje te zoeken voor die nacht, wat we vinden bij een kerkje in een voorstadje van Göteborg. Bij kaarslicht beëindigen we de dag, een begin dat we ons anders voorgesteld hadden. Hoe zal het morgen gaan?

Echte begin
Kort samengevat komen we via de ANWB en Zweedse wegenwacht in een garage, waar uiteindelijk een praktisch-niet-te-vinden-zekering wordt ontdekt. Kapot natuurlijk. Reden? Onbekend (nog). Met een paar reserve op zak vervolgen we onze reis. Deze eerste ‘echte' dag gaan we langs de Zweedse kust. Om (weer) te ontdekken hoe anders het Zweedse leven is dan in onze gestresste maatschappij. Om de kleine verstilde plekjes in ons op te nemen, te genieten van het levendige water en onbekende kleine details waar te nemen.
Nu gaat het echt beginnen! We nemen u mee op reis. Het ligt niet in de bedoeling u met een chronologisch verslag lastig te vallen, zodat u straks alle ins en outs kent en weet op welke dag we wat gedaan of gekookt hebben of wat dan ook. Het zou een eindeloze herhaling worden: we gingen van die naar die plaats, we stopten om zo-en-zo laat, enzovoort. Terwijl dat u nou juist helemaal niet interesseert. En duidelijk beeld zult u toch wel van de reis en de route krijgen. Voor de thuisblijver moet er nog iets te vertellen overblijven, voor de avonturier-op-afstand zal er genoeg te lezen zijn en laten foto´s voldoende impressie achter. En voor de camperaar die nog niet weet waar hij heen zal gaan mag het geheel aantrekkelijk genoeg zijn. Intussen laten we hier-en-daar onze gedachten dwalen over alles wat we tegenkomen. Zo'n tien jaar geleden waren we - destijds nog met het hele gezin, incl. 4 kinderen - al eens in Noorwegen, Zuid-Noorwegen wel te verstaan. En hoewel er toen op slechts 5 van de 21 dagen geen regen viel waren de indrukken van dit land groots. Machtige fjorden, eindeloze dalen, de rust die niet te evenaren is. De majestueusiteit van de schepping komt hier wel heel duidelijk naar voren. De werken van onze Schepper zijn deels nog ongerept, al is de mensenhand ook hier tot alles in staat.
Bovendien trok het ons om ooit eens een reis naar de Noordkaap te kunnen maken. Door privéomstandigheden kunnen en mogen we dat in dit jaar 2004 gedurende zes weken verwezenlijken. Een droom wordt waar.


De E40 door het Numedalen, aan de overzijde schitterende plekjes. Hier bij Nore

Het begin is gezet, de toonhoogte bereikt. Inmiddels hebben de eerste dagen zich wel van hun natte kant laten zien. Vanaf de donderdag in Denemarken, waar al veel regen viel (hoewel, het laatste eind was het weer een stralende lucht!) tot en met de zondag waarop het ‘s avonds na zo'n 36 uur regen droog werd. Toch hadden we een prachtige rit langs de kust van Zweden tot in Noorwegen. Om niet door Oslo te moeten (tol! bovendien een omweg voor de route die we willen - nee we nemen niet de kortste) steken we de Oslofjord bij Moss over. Het gebied rond de Oslofjord is overigens erg druk. Het lijkt af en toe wel of je gewoon ergens in de randstad bent...
We vervolgen de weg richting Kongsberg. Een lieflijk aandoend heuvelachtig gebied met in Kongsberg de beroemde zilvermijnen die we ooit al eens bezochten. Het hierna volgende dal van de E40 tot aan Geilo doet heel Zwitsers aan. Wanneer je de huisjes wegdenkt waan je je in Zwitserland. We besluiten niet de weg tot aan Geilo te vervolgen, maar bij Rodberg de weg 'binnendoor' naar Nesbyen te nemen. Hoewel dit op de kaart slechts een mager weggetje lijkt, blijkt die keus een gouden greep. Een groot aantal haarspeldbochten voert ons in korte tijd hoog boven het Numedal uit. De vergezichten worden steeds mooier (de
lucht klaart ook steeds verder op!). Een aan te raden route. Het wordt een pracht-tocht over een zeer rustige, brede en goed te berijden weg (zeker met een 2.5 TDI), de koffiepauze bij de stuwdam boven is welverdiend. De hoogvlakte wordt gekenmerkt door de vele stuga's (iedere Noorse familie lijkt er wel een te hebben) en bossen begroeid met ijslands mos. Een tocht vol natuurschoon. Aangekomen in Nesbyen vervolgen we de hoofdroute naar Gol, om van daar de Hemsedalroute naar de Sognefjord te nemen. Je wordt al spoedig meegenomen naar (verhoudingswijs) grote hoogten. Ook al klim je 'maar' tot 1137m, omdat je hier in het noorden snel boven de boomgrens zit ben je direct op ruige hoogvlakten. Hier is het genieten van vergezichten, de bergen tonen hun sneeuwlaag. De regen van de afgelopen dagen heeft verse sneeuw gebracht. Stoppen kost tijd, we doen het toch telkens weer. Hier snel doorrijden is voorbijgaan aan de machtige indrukken.
We willen naar de Noordkaap, dat zeker, maar in principe schijnt de Noordkaap zelf niet veel bijzonders te zijn. Een rots, waar je uitkijkt over de Noordelijke IJszee. Nee, het gaat om de weg erheen. De weg is de reis. Indrukken die vastgehouden moeten worden en daarom vastgelegd worden. Plekken waar je uitkijkt over grote vlakten, waanzinnige diepten waar je eerst van bovenaf inkijkt, om even later zelf naar die diepte toe te draaien. En denk eens na: wat voor ons heel gewoon lijkt te zijn, overal heen te toeren en alles te bekijken was vroeger totaal onmogelijk. Wat moeten de mensen hier toen in een kleine wereld geleefd hebben. Geen toegang tot de grote wereld om zich heen, geen communicatie, totaal aangewezen op zichzelf. Aan de vele huizen en boerderijen her-en-der verspreid kun je een beeld van het leven hier je voor ogen stellen. Anderzijds een leven dat veel meer rust kende dan de hektiek van onze dagen.
Onaangekondigd trekt de lucht weer dicht en striemt de regen fel tegen de auto. Buiten is het 9 graden. Het volgende moment laat een stralende zon je weer genieten van weer een nieuw uitzicht. Al gaande komen we uiteindelijk in het Laerdal. Door de nieuwe tunnel aan het eind is er helaas veel aan de oorspronkelijke weg veranderd (ten nadele). Hoe verleidelijk het ook is om deze ´recordtunnel´ te gaan zien, we laten hem toch links liggen. We pakken de veerboot over de Sognefjord naar Kaupanger.
Het varen met een van de vele veren over de fjorden is elke keer weer weer een schitterende belevenis. Hoge bergen verheffen zich aan alle kanten, terwijl de boot het trage maar ó zo diepe en koude water zacht doorsnijdt. Je kunt niet vaak genoeg zo'n veerboot nemen om relaxed te genieten van de prachtige fjorden. Noorwegen staat om zijn fjorden immers bekend. Met name de Sognefjord is indruwekkend vanwege zijn grootte (hij reikt zo'n 200 km landinwaarts!). Daarnaast schijnt de Geirangerfjord - hoewel klein - tot de allermooiste te behoren. Om onze tocht niet al te ver om te laten lopen hebben we deze niet bezocht.


Ons slaapplekje ver boven het Sognefjord
Op onze laatste vakantie in Noorwegen, 12 jaar geleden, stonden we in deze omgeving op de camping van Sogne. Van daar uit vond ik toen ooit eens een schitterend plekje, waarvan ik droomde daar ooit nog eens met een camper (ziet u wel, altijd al van gedroomd...) te kunnen staan. Die wens ging in vervulling: ik vond het plekje terug. Een paar 100mtr boven het Sognefjord met een adembenemend uitzicht. Bij bovendien een temperatuur van nog 16 graden (om 18.00u op de langste dag!) zitten we even later buiten te barbecuen en genieten van dit weergaloze uitzicht. Af en toe een bui doet niets af van het genieten. Bovendien is de regenboog als natuurverschijnel toch altijd weer een indrukwekkend getuigenis van Gods trouw.
Het blijft nog lang licht die langste dag ....we vergeten de tijd. Het is enorm stil. Slechts de vogels horen we en in de verte een waterstroom. Of een verre boot, die over het fjord vaart. Om half twee gaan we slapen, nadat we het binnen donker gemaakt hebben. Buiten is het dat nog steeds niet.


Onderweg

Natuurlijk is er onderweg veel te zien en te leren. Daarom even een uitstapje. Tijdens de reishebbenwe heel wat staafkerken (-jes) gezien. Hoewel er nog maar 28 van zijn in heel Noorwegen is men er bijzonder trots op. De staafkerk is een houten kerk die op staanders rust. De buitenkant is met drakenkoppen versierd. Rond 1250 toen Noorwegen tot het christendom was overgegaan, stonden er wel 1000. Bijgaande foto toont de best bewaarde staafkerk, die van Borgund. De kerk is volledig van hout gemaakt, iets wat in Noorwegen voldoende aanwezig is. De bouw van de schepen (vikingen!) en de bouw van kerken vertoont geen toevallige overeenkomst. Het zijn juist de vikingen (Noormannen) die via contacten met Normandië voor het eerst in aanraking kwamen met het christendom. Magische elementen aan de ingangen van deze kerken geven aan hoe in de Middeleeuwen heidendom en christendom met elkaar verweven werden. Zo ontstonden bijv. de drakenfiguren op de daken. In 1537, 20 jaar na het begin van de Reformatie, ging ook Noorwegen over tot de Reformatie. Aangetekend moet wel worden dat dit onder druk van Denemarken was, aangezien Noorwegen (m.n. door de pest) qua bevolking praktisch van de landkaart was geveegd en in 1536 door Denemarken zelf letterlijk van de landkaart werd gehaald.
De Lutherse leer en zelfs de Deense Bijbelvertaling werd verplicht. De huidige (staats)kerk is nog steeds de Lutherse, maar in de praktijk functioneert zij hoofdzakelijk als instituut voor de hoogtepunten van het menselijk leven.

Hoogvlakte
We keren terug naar de reis. De dinsdag (noemen we dus toch even een detail) was een bijzondere ervaring op de Sognefjel (fjel is een rotsachtige hoogvlakte). Vanuit de plaats (tussen fjord en fjel) Sogne (hier is trouwens ook een plek om vers water in te nemen, afvalwater en WC te lozen, bezigheden die met grote regelmaat gedaan moeten worden om het leven aan boord goed te houden!) vertrekken we via weg 55 langs de Lustrafjord. Schitterende weg soms smal, bochtig, maar indrukwekkende uitzichten. We maken een klein uitstapje van deze weg om in Solvorn direct aan de Lustrafjord koffie te gaan drinken. Tot onze verrassing staan we dicht in de buurt van een hotel dat een open Wireless verbinding had, zodat we mee kunnen liften en verbinding naar de website kunnen maken voor de eerste update. Nog zo´n 35 km blijven we langs deze fjord, met hier en daar even een stop.
Dan tijd voor het grote werk :

De Sognefjel!

Een weg die voor caravans afgeraden wordt zal niet gemakkelijk wezen, dat kun je op je vingers uittellen. Vanaf de waterkant (inmiddels al wel op 200m hoogte) moeten we omhoog naar ruim 1400m. Voor iemand die in Zwitserland gewoond heeft (wij dus) stelt dat niets voor, maar 1400m in Noorwegen is te vergelijken met 3000 in de Alpen! Het begint al direct heftig. Met veel haarspeldbochten slingert de weg omhoog. Hier en daar zo smal dat zelfs twee gewone personenauto's elkaar niet kunnen passeren. Laat staan een vrachtwagen en personenauto met caravan die het toch waagt! Een geweldige ervaring deze klim naar boven. Hier kom je in het gebied van de ah's en de oh's, het gebied waar het verhaal van Peer Gynt zijn oorsprong vindt.... Fabelachtig natuurschoon, groen in het begin, de ene na de andere waterval. Vervolgens het woeste berggebied, met zijn rotsen en sneeuwmassa's, met gletschers en ijsmeren. Een zelfde woestheid is op de Hardangervidda aan te treffen (die we jaren geleden bezochten) maar hier reiken de bergtoppen tot bijna 2500 meter, de hoogste van
Noord-Europa. Dit is de wereld van Peer Gynt. Met de muziek daarvan op de achtergrond, beginnend met de 'morgenstemming', voel je de indrukken daarvan onder in het dal al. Vervolgens de 'hal van de bergkoning' die meer naar boven zichtbaar wordt. Hier begrijp je hoe de "Asen", de hoogste goden, in de gedachten van de Noordelingen (heel Skandinavië) tot leven kwamen. Machten tegen machten. De wereld zoals Henrik Ibsen (uit deze streek afkomstig) Peer Gynt beschreef. Nee, de Peer Gynt is niet van Edvard Grieg. Peer Gynt is een figuur uit de Noorse sagen. Ibsen schreef z'n beroemde werk erover, Grieg maakte er muziek bij. Iets van de oorsprong proef je hier in dit gebied, in de sfeer, de harde realiteit, in verlangens van mensen, in stukgemaakte relaties. Een wereld waar het menselijke leven een weerspiegeling is van de natuur om hen heen. Ruw en hard. Veeleisend en tegelijk adembenemend schoon.
Daarom kun je hier alleen maar ontzag hebben voor het geweld en tegelijk de schoonheid van de schepping. Hier besef je iets van het leven van de vroegere Noren die niet als toeristen veilig weggekropen zaten in campertjes met volle tanken en een stevig motor, maar die overgeleverd waren aan de grillen van de natuur, aan de jagende en snerpende wind, aan het neerstortende water dat ze nog niet eens kanaliseren konden (laat staan in witte
steenkool om konden zetten) en de onoverbrugbare kloven,

levensgevaarlijke diepten, overgeleverd aan hoogten die ze overwinnen moesten om zelf te kunnen overleven, aan sneeuw en hagel zodat de levens van vrouw en kinderen in gevaar kwamen. Zet ons gemakkelijke leventje daar eens naast? Ik misgun het niemand, geniet er zelf met volle teugen van, maar het je terugtrekken uit de razernij die welvaart heet brengt bezinning op gang, nadenken over alles waarmee we in het leven bezig zijn. Hoe was het ook al weer? De weg is de reis. En dan niet alleen naar de Noordkaap (we moeten ook weer terug om het dagelijkse ritme op te gaan pakken) maar van heel het leven.
Intussen, het aantal stopplaatsen boven op de fjel is groot. Het weer wisselend, regen en zon wisselen zich af. Op de fjel is het droog en prachtig. Ondertussen zien we de sneeuwstormen rond de bergtoppen loeien. Ik zou er graag even doorheen lopen...

Noordelijker

Bovenop zo'n hoogvlakte ontmoet je ook andere toeristen. Soms zelfs
enkele keren achter elkaar, omdat je achter elkaar aan rijdt en op dezelfde plaatsen stopt. Als nadeel van ‘camperen' (dat is wat anders dan kamperen!) wordt wel eens genoemd dat je minder contact met de omgeving hebt, zoals je dat op een camping hebt. Op zich waar, maar juist de camperaar legt onderweg weer makkelijk contacten, gesprekken ontstaan steeds weer. Zomaar over een tip die men wil doorgeven, over het weer, de camper of de kinderen thuis. Of naar aanleiding van een visje achter op de camper bijvoorbeeld....
Intussen zijn we weer beneden aangekomen (waar het regende) en rijden via Lom, Vagamo en Otta weer naar de E6. Die zouden we voor een deel gaan vervolgen. De E6 geldt als de doorgangsroute naar de Noordkaap. Voor snelle rijders dé weg. die moet u pakken als u haast hebt om aan de nooordkaap te komen. En de rest niet zo belangrijk lijkt. Tot Trondheim willen we deze E6 nu volgen, om even een stuk noordelijker te komen. Bij Dombas komen we zo opnieuw op een hoogvlakte terecht, de Dovrefjell. Spoedig zitten we weer op 1000mtr. Opmerkelijk hoe snel het landschap dan verandert. De Dovrefjell is heel anders dan de Sognefjell. Kaler, vlakker, opener. Maar schitterend. Je kunt merken dat je noordelijker komt. De boomgrens wordt steeds lager. En dan te bedenken dat ik nog steeds op de kaart van Zuid-Noorwegen rij...
We komen bij Nidaros, oftewel Trondheim, Trondjem door de Noren uitgesproken. Vroegere hoofdstad. Om de stad in te komen moet je net als in Oslo tol betalen. Daarom rijden we om de stad heen, over het schiereiland (echt aan te bevelen!), parkeren de camper vlak voor Trondheim bij een motorenzaak langs de zee en pakken de fiets. Zo kom je ook in de (drukke) stad sneller vooruit en zie je nog eens wat. De architectuur van de stad valt trouwens tegen. De havenomgeving heeft een geweldige uitstraling gehad maar is door verbouwing en commercie teloor gegaan. Alleen de immense kathedraal, met beklimming van de toren is een bezoek waard.


Kathedraal van Trondheim. Uitzicht van een van de torens Die avond overnachten we bij een klein kerkje bij een dorpje in de (zuidelijke) omgeving. Uitzicht weer op zee. Bij een wandeling over het kerkhof valt me een steen op met een tekst die voor zichzelf spreekt: "Jesus er oppstandelsen og livet". Daar heb je geen woordenboek voor nodig. Een getuigenis dat over de hele wereld klinkt, in alle talen.
Opvallend is weer hoe licht het ‘s avonds om 12 uur nog is.
Er is helemaal nog niets te merken van een nacht die begonnen is. Noren zijn natuurlijk veel verstandiger en passen hun levensritme goed aan. Dat moet ook wel als je de helft van het jaar alleen maar licht tussen 10 en 3 uur hebt en de andere helft geen duisternis ziet Alhoewel we nog ver beneden de poolcirkel zijn is het effect hier al goed merkbaar.
Merkwaardig is ook de baan van de zon, waar hij ‘s avonds ondergaat en ‘s ochtends weer opkomt. Ik denk dat wanneer de curie van de RK-kerk in de Middeleeuwen hier had gewoond i.p.v. in het hete Italië, waar het even lang licht als donker is, zij Gallileï niet zo snel veroordeeld had om zijn ideeën over de aarde die rond de zon cirkelde. Hier zie je wat hij bedoelde. Zo is dan de eerste week voorbij. Vol indrukken. Op naar de tweede week! .

 

Top - Volgende pagina

Opstapkip - Camperreizen. Site voor Camperreizen met camper/kampeerauto of voor een enkele camperreis.Camperliefhebbers vinden hier alles van hun gading. Plannen van reizen, reisinformatie. Met de camper reizen naar Noorwegen, met de camper de Noordkaap bezoeken, via Finland en Zweden. Met de kampeerauto door Griekenland, met de camper naar Italie;, rondreis via de Route des Grandes Alpes of Route Napoleon, rondreizen naar Schotland, of met de camper Spanje doen. Camperreizen/camperrondreis Europa. Rondreizen door Belgie, Duitsland, Frankrijk. Eindeloos dwalen. De Reis is het doel. Ook Servie en Kroatie.Naar de Noordkaap of het zuiden van Griekenland, naar de laars van Italie of het binnenland van Spanje. Over de hoogvlaktes in Spanje, langs de fjorden van Noorwegen, overnachtingsplekken en overnachtingsplaatsen. Reisroutes en foto's van onderweg Scandinavië: Zoek een overnachtingsplaats of of een overnachtingsplek op een fjell, aan een fjord. Aan een haventje of kade. Rij langs fjorden over de (noord)poolcirkel, langs het sognefjord, door het laerdal, of hemsedal waar u een prachtige staafkerk vindt. Zo komt u in Trondheim, op z'n noors trondjem, en gaat u richting Lofoten. Via torghatten, mosjoen en sandnessjoen Over sjonfjellet rijdt u naar kirkenes, ziet de hurtigrute, komt bij Storslett of staat aan het Jokelfjord, kampeert aan Bjurfjord, met prachtig uitzicht op de jokelfjordbreen. Neem een kijkje in Alta bij de Samen in lapland waar de lappen wonen. Rendieren en elanden ontmoeten. De middernachtszon beleven. Doorrijden naar grense jacobselv aan de russische grens. Door Zweden terug, Lulea, Kerkstad of de gammelstaden, Uppsala met Skokloster. Beleef het vaste land van Griekenland met de camper: Ga mee naar de peloponnesos/peloponnessos via de haven van patras of igoumenitsa. Bezoek korinthe of olympia met in de buurt de lousioskloof of noordelijker de vikoskloof. Aan het strand bij sagiada kunt u terecht of in Ioannina aan het meer bij kastoria, de Prespa-meren en vooral Delphi (of Delfi). Met Antigoon, het beeld van de wagenmenner, de apollotempel en veel meer.Dodoni, het Pindosgebergte. Bezoek de schitterende meteorakloosters, verder gaan we naar Thessaloniki, komen op de drie vingers daaronder (Kassandra, Sithonia). Via Katerini komen we op het schiereiland Plion. Leuke strandjes. In het zuiden liggen nog karitena en andritsena of helemaal zuid de tweelingsteden methoni en koroni of de mani met hun woontorens. Zien waar legenden en mythen ontstonden. Zeus op de Olympus, Apollo in Delphi, Oedipus in Thebe. Kijk ook in gythion of nafplion in het schitterende theater van epidaurus bezoek mycene en de acrokorinth. Zie ook het kanaal van Korinthe. Op Lefkas vindt u schitterende strandjes. In Italie gaan we met de camper langs de oost- en westkust, door de spoor van de laars naar pompeii/pompei en Napels. Ook een rondreis door Schotland mag u met de camper meemaken. We gaan naar Edinburg, de brug over de Firth of Forth. Inverness en Lochness staan op het programma. De Hooglanden, Highlands, zijn indrukwekkend. Veel kastelen, o.a. Eilean Donan. Daarna het eiland Skye. Dan Noord-West Spanje met de camper. Baskenland, we staan bij Cabo Matxitxako, Kaap Machichaco, Comillas, Santillana del Mar, Potes, El Escorial. Het gebergte Picos de Europa. Hier zie je de gieren. Covadonga, Riano, Leon, Salamanca staat allemaal op het programma. Ook dorpen als La Alberca, Ciudad Rodrigo. Evenals Segovia, Avilla, we rijden de Sierra de Gredos, staan aan stuwmeren als Embalse de Gabriel Y Galan en zien het klooster El Escorial. Verder foto's van veel vakantieplekken en vakantiebelevenissen. Ook (camper)tips voor beginners en gevorderden, tips voor de eerste camper. Telefoonnummers voor nood, bij diefstal van uw bankpas; Noodnummers bij verlies en diefstal. Een schitterende reis naar Frankrijk, de Route des Grandes Alpes. Adembenemende tochten over de passen. Met de camper over de Col de Saisies via Beaufort, Col de Roselend, Via Bourg St. Maurice naar de Col d'Iseran met o.a. Val d'Isere. Een geweldige uitdaging voor de camper. Langs Bonneval en Bessans met de duivelsfontein. Dan Col du Telegraph, de Col du Galibier en dan Col de Lautaret. ook komen we met de camper in Briançon, gaan de volgende pas op, Col d'Izoard. Nu overnachten we met de camper op een camping aan het Lac Serre Ponçon. Let op de Demoisseles Coiffees, de gekapte juffers, merwaardige rotsformaties in de omgeving. We zijn er nog niet: Col de la Bonette met de camper, via Col St. Martin, of La Colmiane en Col de Turini uiteindelijk Sospel en Menton aan de Middelandse zee. Dan langs de kust, Monaco, St-Jean-Cap-Ferrat, de Camarque, via Ramatuelle, Aix-en-Provence komen we met de camper op Plage Piémanson. Zie flamingo's, wilde paarden. Ga naar Arles, stad van van Gogh. Via Grasse gaan we de Route Napoleon met de camper op. Passeer Digne, Siteron, Gap en rij met de camper door naar Grenoble. Via Slovenie met Ljubljana, uiteraard de meren van Plitvice, de Krka- watervallen, havensteden als Zadar, Sibenik, Trogir, Split, Dubrovnik. Schitterende Kroatische kust. Omis en Makarska plaatsen om even te blijven hangen. In Servie gaan we naar Mostar en Sarajevo. Tenslotte vindt u veel kippen op de site namens kipartistique in Barneveld met prachtige kippen, behorend bij de cultuur van Barneveld zoals tumtumtok, Fleur opwindkip, coq au vin, zonsopgang en zonsondergang, de advocaatkip en de kijkdooskip.